fredag 2. september 2011

Uteskole Uke 35

Det var en gang en marsboer kom til Norge i en fjære ikke langt unna Sørenget. Jeg, Aslaug, var i den fjæren og jeg ville vise marsboeren et par skjell og fiske arter og noen fugler.


        Blåskjell:
Blåskjell er en musling art i blåskjellfamilien. Skallene på utsiden er blå til brunsorte, mens de innvendig er lyseblå og hvite. Blåskjell kan bli opp til 8-9 cm lang.


Sa jeg og da så han etter blåskjell som er hele, han ble ganske overrasket da han hørte at det var flere dyr her.
Han ville høre om flere skjell så her kommer flere.


            Knivskjell:
Knivskjell er en gruppe muslinger som er veldig lett å kjenne igjen på grunn av sine meget karakteristiske knivformede skall.


Sa jeg, og da så han etter knivskjell, men de lå 100 meter under baken.Også ville han høre om fler skjell.


            Kuskjell:
Kuskjell er den eneste arten i kuskjellfamilien. Skjellet er kraftig,tykt og med et brusvart hornlag.


Han ble veldig opptatt av og lette etter tre typer skjell.
Han likte og lete etter skjell langs stranden, han sa han så noe som løp side lengst i stranden. Jeg sa det var en krabbe og da ville han vite mer om denne krabben.


               Krabber:
Krabber er en gruppe tifotkreps. De har to sakseklør og fire par føtter til gange. Krabbene har små bakkropper, som de folder opp under forkroppen eller brystet.


Han sa OK og gikk tilbake ditt han så krabben og lette etter den. Så kom han opp igjen og så redd ut, han hadde sett en fisk, så jeg begynte og forklare om fiskene, hovedponkt: Sei


           Fisk:Sei:
Sei er en fisk i torskefamilien. Den kan bli opptil 120 cm lang og veie over 20 kg.


Så da ville han se etter dette, men han kunne ikke for da så han på noe på armen og sa han måtte hjem, så vi sa hade og borte var han, og jeg dro hjem igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar